Kotlíkové dotace
KOTLÍKOVÉ DOTACE v libereckém kraji IV (udržitelnost dílčích projektů)
Aktuálně
Příjem žádostí je ukončen.
Název a číslo projektu: "Kotlíkové dotace v Libereckém kraji IV CZ.05.01.02/03/22_001/0000012"
KONTAKTY NA KRAJSKÉ PRACOVIŠTĚ pro kotlíkové dotace s nižšími příjmy:
- Korespondenční adresa je: U Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2
- Konzultace probíhají ve 3. patře Evropského domu - dveře č. 4.13 (nově zrekonstruovaný objekt vedle budovy krajského úřadu) na adrese: U Jezu 525/4, Liberec 2 (úřední hodiny po a st 8-17h, út, čt, pá 8-14h)
DŮLEŽITÉ WEBOVÉ ODKAZY:
- Metodika výpočtu čistých příjmů ke stažení: Postup výpočtu čistých příjmů
- Seznam výrobků a technologií https://svt.sfzp.cz/(Kotlíkové dotace 2021-2027)
- Aktuální informace o připravovaných dotačních programech http://www.kotlikydotace.cz
- Zásady správného topení pevnými palivy https://www.spravnetopit.cz/
Další kroky
Vyhlášený program: Kotlíkové dotace v Libereckém kraji IV
Cílem je snížení emisí z lokálního vytápění domácností podílejících se na expozici obyvatelstva nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek. Finanční podpora je poskytována na výměnu starého kotle na tuhá paliva s ručním přikládáním za nový zdroj vytápění v "rodinných domech" dle specifikace programu. Žadatelem může být fyzická osoba, vlastník/spoluvlastník "rodinného domu", který je na území Libereckého kraje.
Může se hodit:
- Adobe Reader (Pokud používáte starší verze Adobe Acrobar Reader, může se při vyplňování formuláře objevit problém s některými znaky češtiny a doplnění datumu. V tomto případě je nutná aktualizace na nejnovější verzi dle odkazu.)
Příjem žádostí byl ukončen k 31.8.2022.
Příjem žádostí byl ukončen k 31.8.2022.
PŘED PODPISEM SMLOUVY DORUČTE KOPII SMLOUVY O VEDENÍ BĚŽNÉHO ÚČTU
Po obdržení informačního emailu, že žádost splnila všechna kritéria hodnocení a bude předložena Radě Libereckého kraje k rozhodnutí o poskytnutí dotace, prosíme o doručení kopie smlouvy, popř. potvrzení z banky o vedení běžného bankovního účtu vedeného na jméno žadatele o dotaci – fyzické osoby nepodnikající. Číslo Vašeho účtu bude součástí smlouvy o kotlíkové dotaci. Kopii smlouvy či potvrzení lze doručit osobně, naskenovanou jako přílohu emailu na adresu kotliky@kraj-lbc.cz nebo poštou na adresu krajského úřadu v obálce označené „Kotlíkové dotace IV – NEOTVÍRAT“.
Smlouva o vedení běžného účtu musí být vedena na jméno žadatele. Není akceptovatelná smlouva vedená na manžela/manželku žadatele, i přestože má k účtu disponibilní právo a nemovitost je ve společném jmění manželů.
VÝBĚR NOVÉHO ZDROJE TEPLA
Vybraný zdroj tepla si vyhledejte v Seznamu podporovaných výrobků a technologií na https://svt.sfzp.cz/ . Pro Kotlíkové dotace v Libereckém kraji IV jsou způsobilé zdroje tepla, které jsou schváleny a označeny „Kotlíkové dotace (2021-2027)“ Zkontrolujte si prosím, zda schválený zdroj tepla odpovídá předmětu ve Vaší smlouvě o poskytnutí dotace.
NOVÉ OTOPNÉ ZAŘÍZENÍ MUSÍ NAINSTALOVAT OSOBA OPRÁVNĚNÁ
- Plynové kotle - osoba s pověřením od výrobce kotle
- Tepelné čerpadlo a kotle výhradně na biomasu (dřevo, pelety, lisované dřevo, ...) - osoba oprávněná pro instalaci obnovitelných zdrojů energie (OZE) (osvědčení vydává Ministerstvo průmyslu a obchodu)
V případě, že je novým zdrojem tepla spalovací zdroj (plynový kotel nebo kotel výhradně na biomasu), bude nutné k vyúčtování projektu doložit Protokol o revizi spalinové cesty s novým zdrojem tepla (dle Vyhlášky č.34/2016) o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty kompletní, včetně technické zprávy). Není možné akceptovat pouze čištění spalinových cest.
UVEDENÍ NOVÉHO ZDROJE DO PROVOZU
V případě, že nový zdroj vytápění je instalován a uváděn do provozu po datu vyhlášení programu (1.6.2022) je nutné doložit kopii Zpráva o instalaci a uvedení nového zdroje energie do provozu, kterou potvrdí montážní firma.
LIKVIDACE STARÉHO KOTLE
K vyúčtování je potřeba doložit originální Doklad o likvidaci kotle ze sběrného dvora nebo výkupny kovů. Tento doklad nemusí být nutně tento: Doklad o likvidaci kotle KD IV, ale musí obsahovat všechny náležitosti, které jsou obsaženy ve vzorovém formuláři. Nelze akceptovat fakturu např. firmy dodávající nové topné zařízení, kde by bylo uvedeno, že přebírá starý kotel k likvidaci. Tato firma od Vás může kotel převzít, ale je povinna starý kotel předat sběrně a Doklad o likvidaci kotle potvrzený sběrnou Vám předat!
Pro kotlíkové dotace můžete využít jakýkoliv sběrný dvůr nebo výkup kovů, které jsou dle zákona o odpadech oprávněny kotel převzít k likvidaci.
Originál výkupního/vážního lístku vydaného likvidujícím subjektem si majitel kotle uchová spolu s dokumentací projektu pro případnou kontrolu.
NÁLEŽITOSTI DAŇOVÝCH DOKLADŮ
Kromě zákonných náležitostí musí být faktury / daňové doklady vystaveny na jméno žadatele a musí být uvedeno místo realizace (odběratel = jméno a adresa žadatele/místo realizace), nikoliv na rodinné příslušníky. Tím je dodržena podmínka vyplývající ze Smlouvy o poskytnutí účelové dotace: „Do způsobilých výdajů na realizaci projektu se započítávají uhrazené výdaje, které vzniknou příjemci v souvislosti s realizací projektu.“
OZNAČENÍ FAKTUR
Každý originál faktury, jehož kopii bude žadatel předkládat v rámci vyúčtování, musí být označen číslem a názvem projektu: "Kotlíkové dotace v Libereckém kraji IV CZ.05.01.02/03/22_001/0000012"
Pokud předložená kopie faktury nebude obsahovat číslo a název projektu, bude žadatel vyzván k předložení originálu faktury, kterou správce programu dodatečně označí.
Částky na fakturách musí být položkově rozepsány podle jednotlivých aktivit, které jsou předmětem smlouvy (tzn. zvlášť částka za zdroj tepla, jeho instalaci, zvlášť za otopnou soustavu, akumulační nádobu, práci apod.). Faktury, které budou obsahovat jednu souhrnnou položku a nebudou rozepsány (nebudou zřejmé náklady za jednotlivé aktivity projektu), nebudou akceptovány.
Platba všech faktur by měla proběhnout z běžného účtu žadatele uvedeného ve smlouvě na účet dodavatele. Dokladem o zaplacení faktury je předložený výpis z účtu nebo potvrzení o provedení platby, které budou obsahovat jméno a adresu plátce a všechny údaje o provedené platbě. Předkládejte klasický bankovní výpis doručený poštou nebo vytištěný z elektronického bankovnictví (nelze uznat „printscreen“ - tisk obrazovky z elektronického bankovnictví). V odůvodněných případech může být faktura uhrazena i z jiného účtu (což je nutné uvést v popisu projektu ve formuláři vyúčtování), pak je nutné na výpis připojit podpisy příjemce dotace a vlastníka bankovního účtu s uvedením informace o vzájemném (finančním) vypořádání. U hotovostní platby faktur je dokladem o zaplacení „příjmový pokladní doklad“ nebo potvrzení dodavatele o převzetí peněz v hotovosti na samotné faktuře (datum převzetí hotovosti, částka, podpis toho, kdo hotovost převzal). Povolený zákonný limit pro jednorázovou platbu v hotovosti je do výše 270 000 Kč, dle § 4 odst. 1 a 2 zákona č. 254/2004 Sb., o omezení plateb v hotovosti.
ZMĚNY PROJEKTU
Příjemce je povinen oznamovat správci programu každou změnu, která může ovlivnit účel poskytované podpory a splnění podmínek programu, a to v době od podání žádosti až do konce doby udržitelnosti. Jedná se například o změny identifikačních a kontaktních údajů, změny předmětu projektu, změny skutečností a podmínek obsažených ve smlouvě apod.
O změnách nemajících vliv na předmět a účel projektu – změny identifikačních a kontaktních údajů je příjemce povinen písemně informovat správce programu nejdéle s předložením "Závěrečného vyúčtování projektu" (např. změna adresy, příjmení, kontaktních údajů, změna čísla bankovního účtu apod.).
V případě podstatných změn majících vliv na předmět a/nebo účel projektu (např. změna zdroje vytápění v čl. I odst. 2., změna majitele nemovitosti v době realizace projektu nebo v době udržitelnosti projektu, změna termínu realizace) podá příjemce Žádost o změnu KD IV, která podléhá schválení v radě/zastupitelstvu kraje. V případě změny předmětu projektu bude příjemci schválena dotace ve výši odpovídající nově zvolenému zdroji tepla, maximálně však do výše původně požadované/schválené dotace dle článku II. odst. 1 (dotaci nelze navyšovat). Žádost o podstatnou změnu lze podat nejpozději 60 dnů před ukončením realizace projektu.
V případě podání žádosti o změnu mající vliv na předmět a/nebo účel projektu po podpisu smlouvy jsou výdaje vztahující se k předmětu změny časově způsobilé od okamžiku oboustranně podepsaného dodatku ke smlouvě o poskytnutí dotace do konce realizace projektu uvedeném v čl. III, odst. 2 smlouvy.
Změny v době udržitelnosti projektu mající vliv na udržení jeho výstupů (změna otopného zařízení, změna majitele nemovitosti, změna kontaktních údajů apod.) je nutné oznámit správci programu na základě formuláře Žádost o změnu v udržitelnosti KD IV.
ODSTOUPENÍ OD PROJEKTU/SMLOUVY
Na vlastní žádost žadatele je možné bez udání důvodu odstoupit od realizace projektu, a to v jakékoliv fázi.
- Před vyplacením finančních prostředků (do data podání závěrečného vyúčtování daného ve smlouvě) může žadatel doručit na Krajský úřad Libereckého kraje žádost o vyřazení žádosti (před podpisem smlouvy) nebo žádost o odstoupení od smlouvy, která bude obsahovat: Jméno, příjmení a trvalou adresu žadatele, místo realizace, datum a čas podání žádosti o dotaci nebo číslo smlouvy, datum a podpis žadatele.
- Po vyplacení zálohové platby: žadatel doručí odstoupení od smlouvy se stejnými údaji jako v bodě výše a bude vyzván k vrácení vyplacených finančních prostředků na účet poskytovatele dotace. Poté dojde k ukončení smlouvy.
ARCHIVACE DOKUMENTŮ A UDRŽITELNOST PROJEKTU
Za účelem kontroly na místě, která může proběhnout kdykoliv od podání žádosti do konci doby udržitelnosti projektu, je nutné, aby měl žadatel uchované všechny dokumenty týkající se projektu: originály účetních dokladů, výpisy z účtu související s platbou faktur, Smlouvu o poskytnutí účelové dotace, kopii průběžného/závěrečného vyúčtování včetně všech souvisejících příloh, originál Smlouvy o vedení běžného bankovního účtu a další.
V případě, že žadatel spolu s žádostí doručil originály dokladů, které jsou potřeba k úplnému podání průběžného/závěrečného vyúčtování, budou tyto doklady vráceny při podpisu smlouvy nebo budou předány na vyžádání. Kopie těchto dokladů zůstane ve složce žádosti u správce programu.
Příjemce je povinen zajistit řádný provoz a údržbu výstupů projektu (např. nového otopného zařízení), a to po celou dobu udržitelnosti, to jest 5 let od schválení závěrečného vyúčtování poskytovatelem dotace. Tuto povinnost musí příjemce zajistit i u třetích osob, jimž zcizí nebo přenechá k užívání rodinný dům (místo realizace).
KONTROLY NA MÍSTĚ
Příjemce se zavazuje umožnit provedení kontroly dotace ze strany kontrolních orgánů, zejména ze strany: poskytovatele dotace, třetích osob pověřených poskytovatelem, Ministerstva životního prostředí ČR, Státního fondu životního prostředí, Ministerstva financí ČR, Evropské komise, Evropského účetního dvora a Nejvyššího kontrolního úřadu ČR, a poskytnout jim součinnost. Těmto subjektům je povinen zpřístupnit zejména veškerou dokumentaci k projektu. Touto kontrolou se rozumí provedení kontroly daného nového otopného zařízení na místě, a to v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
Kontroly na místě je možné provádět před uzavřením smlouvy, před vyplacením prostředků a v době udržitelnosti.
Formulář žádosti o zálohovou platbu KD IV
Formulář závěrečného vyúčtování KD IV
Zpráva o instalaci a uvedení nového zdroje energie do provozu
Starý kotel je nutné ekologicky zlikvidovat (v jakékoliv sběrně) a nechat si sběrnou potvrdit Doklad o likvidaci kotle KD IV
Přečtěte si