Ochrana vod a rozvoj vodohospodářské infrastruktury
FOND OCHRANY VOD – PROGRAM SPOLUFINANCOVÁNÍ 2025
Aktuálně
Konzultace žádostí probíhají průběžně od 01. 05. 2025 do 31. 12. 2025
Pokud naše webové stránky nefungují správně, doporučujeme použít prohlížeč Chrome. Pokyny ke stažení naleznete na domovské stránce Google Chrome.
ÚČEL PODPORY PROGRAMU SPOLUFINANCOVÁNÍ
Program spolufinancování je určen pro obce do 4.000 obyvatel (nebo svazky obcí), nebo obce s více než 4.000 obyvateli za místní část obce do 1.500 obyvatel na území Libereckého kraje. Cílem programu je spolufinancování projektů zaměřených na obnovu a modernizaci stávající vodohospodářské infrastruktury a výstavbu nových vodních děl, které mají platné "Rozhodnutí" o poskytnutí dotace z národních dotačních programů nebo z prostředků Evropské unie.
Podpora prostřednictvím Programu spolufinancování je možná v průběhu celého roku do vyčerpání alokovaných finančních prostředků.
Z programu PS je možné realizovat:
- výstavbu nových soustav domovních čističek odpadních vod (DČOV)
- výstavbu, popř. obnovu ČOV,
- výstavbu, rozšíření či obnovu veřejné kanalizace na odvádění odpadních vod,
- výstavbu, rozšíření či obnovu vodovodu vč. vodárenských objektů,
- vybudování náhradního zdroje pitné vody.
K vašemu záměru musí byt v době podaní žádostí vydané platné "Rozhodnutí" o poskytnutí dotace z národních dotačních programů nebo z prostředku EU. Záměr musí být v souladu s Plánem rozvoje vodovodu a kanalizací Libereckého kraje (PRVK LK). Plán rozvoje vodovodů a kanalizací https://geoportal.kraj-lbc.cz/zivotni-prostredi/prvk/ . V případě výstavby nových DČOV je potřeba doložit platná povolení k nakládaní s vodami.
V případě splnění kritérií může být poskytnutá účelová investiční dotace do výše 15 % z celkových způsobilých výdajů akce stanovených hlavním poskytovatelem dotace.
Další kroky
Před formálním podáním žádosti záměr konzultujte s administrátorem programu. Už v této zahajovací fázi mějte ideálně připravené podklady:
- stavební záměr (v podobě projektové dokumentace)
- stavební povolení
- platné "Rozhodnutí" o poskytnutí dotace z národních dotačních programu nebo z prostředku EU
- v případě výstavby DČOV, platné povolení k nakládaní s vodami
- kumulativní rozpočet projektu
- uzavřenou smlouvu o dílo se zhotovitelem
Před podáním žádosti doporučujeme projít znění programu spolufinancování 2025, vzor dotační smlouvy PS 2025, hodnotící formulář a seznámit se s podmínkami programu.
NÁVODY:
Vstup do dotačního portálu
Návod na práci s dotačním portálem
DŮLEŽITÉ INFORMACE:
1. Po přihlášení do dotačního portálu je třeba si přiřadit právnickou osobu nebo fyzickou osobu podnikající, za kterou budete podávat žádost. Návod na připojení takovéto osoby najdete v návodu - pridani zadatele
2. Přihlaste se do dotačního portálu a vyberte za koho budete podávat žádost - za sebe za fyzickou osobu nebo za právnickou osobu nebo za fyzickou osobu podnikající. (Pokud nemáte právnickou osobu nebo fyzickou osobu podnikající přiřazenu je třeba nejprve si tyto osoby připojit, viz výše.)
Pro žádost v tomto dotačním titulu zvolte formulář DT1 s podílem.
Přehled povinných příloh k žádosti naleznete ve vyhlášení Programu spolufinancování 2025. Využijte možnost vaši žádost konzultovat se správcem programu (kontakt v červeném rámečku nahoře vlevo).
K podání žádosti si připravte následující podklady:
- Žádost o poskytnutí dotace z Fondu ochrany vod Libereckého kraje
- Čestné prohlášení PS 2025
- Doklad o možnosti provádět stavbu: stavební povolení s vyznačením právní moci nebo souhlas s ohlášením stavby, pokud je pro danou stavbu zákonem požadován. V případě, že není vyžadováno stavební povolení ani souhlas s ohlášením stavby, je nutné doložit sdělení příslušného vodoprávního úřadu nebo vyjádření žadatele (projektanta) o souladu stavby s přílohou č. 1 odst. 1 písm. a) bod 11. nebo 12. zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisu. V případě nových soustav DČOV doložit platná povolení k nakládaní s vodami.
- Odpovídající projektová dokumentace pro stavební povolení/realizaci stavby. V případě, že nebude možné zaslat projektovou dokumentaci datovou schránkou, je potřeba ji doručit na adresu Krajského úřadu Libereckého kraje.
- Textová část projektu PS 2025 : věcný popis projektu, výstupy řešení, způsob financování, informaci o vlastníku a provozovateli VHI, časový harmonogram, počet napojených EO.
- Aktuálně platné rozhodnutí o poskytnutí dotace od hlavního poskytovatele dotace (resp. změna rozhodnutí po vysoutěžení), případně uzavřenou smlouvu s hlavním poskytovatelem dotace MŽP – SFŽP, MZe apod.
- Aktuální kumulativní rozpočet stavby dle žádosti u hlavního poskytovatele dotace.
- Kopie dokladu o zřízení bankovního účtu.
- V případě, že se jedná o další etapu stavby, musí být součástí popisu projektu zákres s přesným vyznačením jednotlivých etap a označení řadů/stok, pokud zákres již není součástí projektové dokumentace.
- Uzavřenou smlouvu o dílo se zhotovitelem stavby, která musí obsahovat oceněný položkový rozpočet, ustanovení zhotovitele stavby dodržet soulad se schválenou projektovou dokumentací a vodoprávním povolením, časový harmonogram akce, záruku zhotovitele za jakost a odpovědnost za vady díla, závazek zhotovitele spolupůsobit při výkonu finanční kontroly.
- Úředně ověřenou kopii oprávnění jednat jménem žadatele.
- Případné další doklady vyžádané správcem programu.
Pokud je přílohou elektronického podání soubor, krajský úřad akceptuje tyto formáty: *.pdf, *.doc/docx, *.txt, *.rtf, *.htm/html, *.xls/xlsx, *.ods, *.odt, *.jpg/jpeg, *.png, *.tif, *.gif, *.xml, *.zfo, *.isdoc
Žádost o dotaci musí být na krajský úřad doručená od 01.06.2025 do 31.12.2025. Každá žádost musí být podána elektronický skrze elektronický formulář žádosti. Žádost nelze podat e-mailem.
Návod na ukládaní a odesílání
Předepsaná forma doručení:
ELEKTRONICKY A ZÁROVEŇ DATOVOU SCHRÁNKOU– Žádost musí být vyplněná, uložená a odeslaná včetně příloh v dotačním portálu a zároveň prostřednictvím datové schránky. Veřejnoprávní podepisující* připojí ke svému kvalifikovanému elektronickému podpisu** statutárního zástupce kvalifikované elektronické časové razítko. ID datové schránky: c5kbvkw.
** Kvalifikovaným elektronickým podpisem se rozumí zaručený elektronický podpis, který je vytvořen kvalifikovaným prostředkem pro vytváření elektronických podpisů a který je založen na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy vydaným kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru („certifikační autoritou“) a fyzická osoba má vydaný kvalifikovaný certifikát uložen na certifikovaném prostředku (čipová karta, token).
*Veřejnoprávní podepisující: stát, územní samosprávný celek, právnická osoba zřízená zákonem nebo právnická osoba zřízená nebo založená státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem, anebo osoba neuvedená výše při výkonu své působnost.
Obě verze žádosti musí být totožné, jinak dojde k zamítnutí žádosti.
PO UZAVŘENÍ SMLOUVY
Doporučujeme pročíst si důkladně její podmínky, zapsat si termíny realizace a dodání závěrečného vyúčtování a mít na paměti doklady, které musíte doložit k závěrečnému vyúčtování.
Vzor dotační smlouvy PS 2025
Časté chyby / na co se zapomíná:
- Ukončením realizace projektu se rozumí ukončení všech aktivit na akci a zároveň protokolární převzetí stavby mezi příjemcem a zhotovitelem stavby a dále podle druhu stavby vydaný kolaudační souhlas či pravomocné kolaudační rozhodnutí (nevyžaduje se jen u staveb na ohlášku stavebnímu úřadu).
- Termín pro realizaci projektu se liší od termínu pro podání závěrečného vyúčtování stavby
- Pokud do 12. 12. daného roku nemůžete předložit závěrečné vyúčtování projektu a do 31. 12. daného roku nekončíte realizaci stavby, jste povinni předložit vyplněný formulář průběžné zprávy PS 2025, a to nejpozději v lednu do data uvedeného v uzavřené smlouvě.
- Geodetické zaměření stavby je jedním z dokladů pro závěrečné vyúčtování projektu.
- V protokolu o předání a převzetí stavby by neměl chybět údaj dokládající splnění závazných parametrů.
- Veškeré změny v průběhu realizace projektu byste měli obratem hlásit správci programu. Termíny realizace jsou termíny většinou vázány na rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD) či dotační smlouvu s hlavním poskytovatelem dotace (SFŽP, MZe apod.). Postačí tedy informovat správce programu, že vyřizujete změnu RoPD či uzavíráte dodatek ke smlouvě s hlavním poskytovatelem. U významných změn, které vyžadují uzavření dodatku ke smlouvě, musíte podat písemnou žádost správci programu s patřičným odůvodněním minimálně 50 dní před termínem realizace projektu.
- Publicita projektu – nezapomeňte informovat veřejnost, že váš projekt byl finančně podpořen Libereckým krajem.
Formulář závěrečného vyúčtování PS 2025
Zkontrolujte si ve smlouvě:
- zda jsou dodrženy parametry projektu,
- nejzazší datum, kdy je možné podat závěrečné vypořádání/vyúčtování Vašeho projektu,
- zda máte všechny požadované přílohy, které musíte doložit k vyúčtování.